6. februārī (piektdiena) Rīgā, Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, uzstāsies eksperimentāli smagnējās mūzikas duets Nadja no Kanādas.
Pāri ne tikai radošajā, bet arī privātajā dzīvē veido Eidens Beikers (Aidan Baker) un Līa Bakarefa (Leah Buckareff). Kopš 2005.gada, kad Beikers sāka saņemt arvien uzstājīgākus lūgumus uzstāties dažādās vietās pasaulē, abi muzicē kopā, jo idejas, kuras iesākumā viņš radīja vienatnē, koncertos realizēt būtu bijis ārkārtīgi grūti.
“Muzicēt es sāku visai sen, pirms gadiem piecpadsmit, divdesmit. Tolaik pirmoreiz iepazinu Godflesh un Swans. Manas pirmās kompozīcijas vairāk līdzinājās “dziesmām”, vismaz uzbūves ziņā. Taču tad manī radās vēlme pēc kā smagāka, trokšņaināka. Manuprāt, šāda mūzika šobrīd piedzīvo atdzimšanu, jo tā ir piedzīvojumiem pilna,” kādā intervijā stāsta pats Beikers.
Runājot par spēku apvienošanu ar savu dzīvesbiedri Līa, Beikers uzskata, ka bija “pienācis laiks izvest Nadja ārpus studijas”. Ja pirms tam duetu veidoja Eidens un četru celiņu lenta, tad Līa, uzņemoties basģitāristes un daļēji arī vokālistes lomu, ļauj idejai par Nadja materializēties gan ierakstos, gan koncertos. Turklāt, kā uzsver Beikers, biezie skaņas slāņi katrā koncertā tiek patiešām klāti, nevis atskaņoti iepriekš ierakstīti motīvi. “Vienīgais, kuru atskaņojam iepriekš ierakstītu, ir bungu celiņš. Visu pārējo mēs spēlējam vai radām “dzīvajā”. Cenšamies vairīties no programmētu vai jau ierakstītu skaņu izmantošanas, jo tas šķiet tā kā neīsti, mākslīgi...” savu pieeju pamato Beikers.
Iespējams, vārdu salikums “eksperimentāli smagnēja” (vai otrādi) par dueta radīto mūziku nepasaka neko. Tikpat iespējams, tas pasaka gana daudz, neļaujot prātuļošanai par Nadja’s žanrisko piederību atdurties neskaitāmu svešvārdu jūklī. Dueta mājaslapa min, ka “Nadja savā mūzikā aptver experimental/drone, ambient, shoegaze, kā arī doom metal žanru plašumus”. Par spīti tam, ka jau sāk izklausīties sarežģīti un pat mulsinoši, jāsaka: “... un ne tikai”.
"Domāju, grupām, kas muzicē klasiskā doom manierē, mūs var pielīdzināt noskaņas un atmosfēras kontekstā, taču Nadja's kompozīcija un struktūra ir pavisam citāda," komentē Beikers. Parasti iekavās aiz grupas nosaukuma nezinātājiem tiekot piedāvāts “ambient doom” apzīmējums, kurš neesot obligāti jāasociē ar metal. “Esmu saskāries arī ar “doom-gazer”, kas personīgi man likās asprātīgs,” smejas Beikers.
Izdodot ierakstus, Eidens un Līa līdz šim bijuši ne mazāk ražīgi par dažādos apzīmējumus domājošajiem kritiķiem un ierindas klausītājiem. Sadarbībā ar Alien8 Recordings, The End Records, Conspiracy Records un vairākām citām izdevniecībam izdoti teju trīsdesmit gan LP (long play – no angļu val.), gan EP (extended play), gan split (kopējs ieraksts ar citu/ citām apvienībām vai solo māksliniekiem) ieraksti kompaktdiska un vinila formā. Atsevišķa stāsta vērts ir Beikera kā solo mākslinieka, dzejnieka un rakstnieka paveiktais, kura kvantitatīvā izpausme izputinātu pat turīgāko un zvērinātāko melomānu. Līdzās neskaitāmiem solo ierakstiem CD-R matricās, vairākiem stāstu un dzejoļu krājumiem, Beikera radošajā biogrāfijā atrodams ieraksts “komponējis mūziku Penderecka Stīgu kvartetam un Aksbridžas kamerkorim”.
Nadja uzstāšanās Rīgā būs viena no trim Baltijas valstu galvaspilsētās.
Ieeja koncertā E. Smiļģa Teātra muzejā (E. Smiļģa iela 37/39) no 19:00, tā sākums – 20:00.
Biļetes nopērkamas bezrindas.lv. Tikai pirmo 30 BIĻEŠU cena – 5LS. Tuvojoties koncertam tās kļūs dārgākas. Biļešu skaits ierobežots!
Vairāk informācijas:
www.nadjaluv.ca
Audio:
www.myspace.com/nadjaluv
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=IgJdLr6uU80
Papildus informācija:
skyr@inbox.lv
+ 371 26546213
www.draugiem.lv/music/musician.php?...
Var aiziet uz mežu un vēja laikā klausīties kā čīkst koki - būs aptuveni tas pats. Jebšu guļot dzirdēt neveiklo kaimiņu, kas dzīvo stāvu zemāk.
Nu man tas tiešām ir neizprotami...
Esmu mēģinājis klausīties visādus dīvainus muzikālus veidojumus, kas katrs lepni nes nosaukumu "avant-garde black metal" u.tml. bet secinājums ir viens. Lielākajā daļā gadījumu šādi stili tiek piedēvēti patizlām grupiņām, kas vāji spēlē to, ko it kā vēlas.
Rezultātā - īpašs stils. Ja nesaproti - jefiņš bez intelekta.
to drīzak, nevis par mūziku varētu saukt, bet par kaut kādu skaņu, trokšņu un nošu kopumu, kas veido noskaņu..
nav pļavas? a ja man šodien velk uz urbānu noskaņu? jāiet apgulties šosejas vidū :) būs noskaņa, un ne tikai
t.i., būtu jau forši, ja vienmēr un visur varētu aiziet un tā vienkārši apgulties, lai dabūtu noskaņu :D
Telpas gan acīmredzot izrādījās par maz, vai arī tautas par daudz paredzētajai norises vietai, jo cilvēku tik tiešām bij pieklājīgā daudzumā, ņemot vērā visai nestandarta mūziku, ko piedāvā Nadja. Kā arī skaļums bij telpai visai neatbilstoši skaļš, kas daudziem šķiet traucēja normāli izbaudīt pasākumu, nu vismaz man ar savu sabeigto dzirdi vis bij ideāli.
Par Tesu vienīgais viedoklis bij izveidojies no citu stāstītā - visai pozitīvas atsauksmes, un jāatzīst, ka pilnībā nākas piekrist. Lai arī nospēlēja šķiet tikai kādas 30min aptuveni, bez pārtraukumiem, tomēr iespaids vislabākais. Iepriekš gan šķita, ka grupai ir arī vokālās daļas, nu tad vismaz šoreiz tās izpalika. Nelielas paralēles var vilkt ar citiem latviešiem Solaris, tik šķiet Tesai tas skanējums tāds intensīvāks un "panciskāks", Solaris vairāk tāds auofspeis'īgs.
Grūti gan aprakstīt Nadja's radīto skaņas/trokšņu masu, bet patika pat labāk nekā ierakstos. Cik nu meitenes nostāja, visu koncerta laiku stāvot ar muguru pret publiku likās nedaudz nevietā, tomēr šāda tipa mūzikai tas pat iespējams piestāv. Gan jāatzīst, ka starplaikā skanošajiem Earth tomēr dodu priekšroku, drone ietvaros.
Kas attiecas uz Nadju, nebiju vēl pieredzējis, ka nepārtraukta, stundu gara uzstāšanās aizslīdētu tik ātri.. Atceros vien to, ka radītā skaņas kolāža bija tik intensīva un iesūcoša kā atvars, neatstājot vietu citām domām. Vispār es to sauktu ne tik daudz par koncertu, cik par skaņas masāžu un atbrīvošanos no aurāliem aizcietējumiem.. Beigās galva gan bija dulla, toties smaids - plats un garastāvoklis - lielisks. Liels paldies organizatoriem!